dinsdag 29 november 2016

Het licht staat op rood, het licht staat op groen in het SO is altijd iets te doen.

Om in het SO goed les te kunnen geven, moet mijns inziens alles in elkaar vallen. Alles moet goed voorbereid zijn, de pillen aanwezig, de achterwacht op de hoede, de stof interessant en tot in de puntjes voorbereidt, geen ruzies voor school en de leerkracht tip top.

Vandaag was zo'n dag dat alles klopte, nou ja alles. De stof was interessant en was goed voorbereid. De achterwacht was op scherp. De pillen waren gegeven. Geen echte problemen in het ov voor school. Behalve...... de juf, de juf was niet tip top. Mijn oma, waar ik al 3 jaar lang 1x per week een dag voor zorg omdat zij een hersenbloeding heeft gehad, ligt op sterven. In twee weken tijd is de familie al 4x opgeroepen omdat het "zover" was. Vandaag kreeg ik onder de les een telefoontje. Ik dacht meteen: "this is it." 
Ik belde mijn achterwacht en die nam mijn klas over. Uiteindelijk bleek het op een misverstand te berusten en was alles oke. Helaas, ik was niet meer oke. Ik heb even een voorsprong genomen op omaatjes dood en heel hard gehuild in de theaterzaal. Toen ik terugkwam  in de klas was het hard werken. Hard werken om alles in het gareel te houden. Ik deelde krullen uit en tekende smiley's als of mijn leven ervan af hing. Helaas, na de pauze sloeg de vlam in de pan. Er ontstond een ruzie wat resulteerde in een vechtpartij. Hoe ik ook probeerde het lukte niet zonder fysiek op te treden en een kind in de stille kamer te zetten. Een kind waarvan ik weet dat hij het vreselijk vindt in de stille kamer. Eentje waarvan je twijfelt of hij niet extra beschadigd wordt door de stille kamer. Ik kon niet anders. Ik was machteloos. Het werd onveilig voor hemzelf en voor de rest. 

En toch rijst de vraag; had ik dit kunnen voorkomen? En wat gaat het kind doen in de toekomst? In de maatschappij waarbij niet alle lichten op groen staan, waarbij vaak een stoplicht op oranje staat en zelfs geregeld een stoplicht op rood staat? 

Wat vind ik het SO geweldig alles alle lichten op groen staan. 
Wat vind ik het pittig als de lichten een andere kleur geven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten